Mateřská škola Ratenice, okres Kolín
Drobečková navigace

Úvod > Zápis do MŠ > Před nástupem do školky

Před nástupem do školky

Co mají děti umět

  • vyřídit jednoduchý vzkaz
  • orientovat se, co je nahoře, dole, vpravo, vlevo, pod, nad
  • recitovat básničku, zpívat písničku
  • vědět, jak se jmenuje, kolik mu je let, kde bydlí, znát dny v týdnu
  • hrát jednoduché hry
  • počítat po jedné do deseti
  • držet správně tužku, netlačit, kreslit, aby tužka lehce klouzala po papíru
  • umět vybarvovat jednoduché tvary a příliš nepřetahovat
  • vystřihovat jednoduché tvary
  • samostatně se oblékat, zapínat knoflíky, vázat kličku
  • dodržovat hygienu, jíst příborem
  • umět pozdravit, poprosit, poděkovat
  • vyslovovat správně všechny hlásky

Co by měl předškolák před nástupem do školy zvládat? Jak napravit nedostatky v rozvoji dítěte?

Odpověď nabízí speciální pedagog z pedagogicko-psychologické poradny.

V posledních letech stoupá procento dětí s odkladem povinné školní docházky (OŠD). Odklad bývá odborníky doporučován tehdy, když se předpokládá, že dílčí nedostatky jednotlivých schopností se během jednoho roku upraví tak, že bude dítěti ulehčen následný nástup do 1. třídy ZŠ. Tyto schopnosti se většinou ale neupraví samy, a je tudíž třeba, aby rodiče nebo odborník po dobu OŠD s dítětem cíleně pracovali a podporovali rozvoj nevyzrálých schopností.

Uvedu souhrnně, jaké dovednosti, schopnosti a vědomosti jsou od prvňáčka na začátku školní docházky vyžadovány a jak se postupně vyvíjejí a rozvíjejí.

Hrubá motorika

Nedostatky v této oblasti se projevují u dítěte nešikovností, neobratností a nekoordinovaností pohybů, kdy je narušena jejich souhra. Cviky, které chceme s dítětem provádět, by měly být zaměřeny na celkové pohyby, na používání těla koordinovaně jako celku. Vhodné je provádět cviky rukou a nohou ve vodě, která uvolňuje. Vhodné je plavání a cviky podobné těm, které se cvičí např. v Sokole. Důležitá je souhra pohybu s kontrolou zraku a myšlením – tzv. vizuomotorická koordinace. Zde je vhodná např. „školka s míčem nebo se švihadlem“.

Kromě házení a chytání míče musí dítě i správně počítat, sledovat změny, provádět různé pohyby, soustředit se, je zapojena i paměť.

Předškolák by měl mít osvojeny základní pohybové dovednosti jako např. překonat určitou vzdálenost, překážku přeskokem, výskokem, skokem, udržet rovnováhu, skákat po jedné noze, chytat a házet míč, skákat přes švihadlo, zvládnout jednoduchý rytmický pohyb.

Jemná motorika

Děti s nedostatky v této oblasti podávají horší výkony ve škole, protože neuvolněná ruka ovlivňuje výkony nejen při psaní, ale i při čtení, výtvarné a tělesné výchově. Děti se vyhýbají kreslení, kreslí nerady, kresba je na nižší úrovni. Mají problémy v pracovních činnostech i sebeobsluze.

Manuální zručnost je rozvíjena denně běžnými činnostmi – hygiena, oblékání, hry, modelování, stříhání, navlékání korálků, muchlání materiálů apod.

Grafomotorika

Pro budoucí psaní je důležité, aby ruka byla připravená a uvolněná. Uvolňují se velké klouby ruky – rameno, loket, zápěstí – krouživými pohyby ve stoji či předklonu, nejprve ve vzduchu, později pastelkou na papír.

Dítě musí umět správně držet psací náčiní („špetka“). Pomáhají trojhranné tužky. Také je důležité správné sezení u stolu – nohy na zemi, loket v pravém úhlu.

Dítě by mělo umět nakreslit čáru, kruh, šneka, obloučky, vlnovku, smyčky, čtverec, obdélník apod.

Zraková percepce

Zrakové vnímání se rozvíjí od narození. Rozlišování tvarů a poloh je důležité pro čtení a psaní. Obtíže v této oblasti se mohou projevit později jako problémy ve čtení.

Dítě by mělo umět rozpoznávat obrázky jako celek i po částech (analýza a syntéza). Pomáhají hry jako pexeso, Kimova hra, změny na obrázku či puzzle.

Sluchová percepce

Dítě rozlišuje zvuky, filtruje nepodstatné zvuky, později vnímá slova ve větě, slabiky, vytleskává je. Kolem pátého roku vnímá první a poslední hlásku, později i hlásku uprostřed slova.

Kolem šesti až sedmi let začíná rozlišovat délky samohlásek a měkké/tvrdé slabiky.

Sociální a pracovní zralost

Dítě by mělo zvládat sociální situace, odpoutat se od rodičů, ovládat své reakce, dodržovat základní pravidla chování. Nemělo by být nadměrně úzkostné v kontaktu s vrstevníky a dospělými.

Důležitá je také samostatnost v sebeobsluze a schopnost splnit jednoduchý úkol – např. drobný nákup či vyřízení vzkazu.

Dítě se učí stále

Při každé hře, při činnostech doma i ve školce se dítě učí a rozvíjí.

V případě, že je OŠD realizován, je nutno se v průběhu tohoto roku dítěti věnovat více a pomáhat mu drobné nedostatky dohnat a případné problémy minimalizovat. V případě, že v průběhu tohoto roku dítěti nepomůžete, nastane za rok obdobná situace a dítě nebude do školy připraveno o nic více. Snažte se, prosím, z tohoto roku vytěžit co nejvíce.

Nezapomínejte, že dítě musí vědět, že ho máte rádi a že se zajímáte o jeho drobné starosti. To vše proto, aby vědělo, že je mezi vámi pevná citová vazba, že má v rodině i v mateřské škole zázemí, pocit jistoty, přátelství a bezpečí.

Co dodat na závěr?

  • s dětmi si povídejte
  • čtěte jim
  • veďte je k samostatnosti
  • odpovídejte jim na otázky
  • veďte je ke správné výslovnosti

Odkazy